Station 10 - Ungaalborg | Mediehuset for unge fra 13-19 år i Aalborg Kommune

Camera Follow

using UnityEngine;
using System.Collections;

public class CameraFollow : MonoBehaviour 
{

    public GameObject player;   // Public variable som bruges til reference til spilleren.

    private Vector3 offset; // Offset bruger vi til at gemme forskellen mellem position med kamera og spiller.

    // Use this for initialization
    void Start () 
    {
        // Når spillet starter regner vi ud hvad offset er (hvor langt der er mellem kamera og spiller)
        offset = transform.position - player.transform.position;
    }

    void Update () 
    {
      // Hver eneste frame sætter vi transformn.position (når dette script ligger på kameraet, så vil det være kameraets position) 
     // til at være lig med spillerens position. 
     // men så plusser vi med offset så den ikke sidder indei spilleren. 
       transform.position = player.transform.position + offset;
    }


}

Hvad vil du med kameraet?
Du vil gerne have den til at følge din spillers koordinator + en lille distance væk fra spilleren så kameraet ikke ligger inde i spilleren.

Så det du gerne vil er:

  1. Sætte kameraets position til spillerens position.
  2. Plus en længde til, så den kommer lidt væk fra spilleren (så kameraet kan se ham).

I dette eksempel tager vi og gemmer distancen i starten. Det vil sige at hvis de kamera står i den længde væk fra spilleren som du vil have den til at være i spillet, så bliver det sådan i spillet.